Forside » Vores historie
Vores historie
I 1985 stifter tre venner selskabet Cebon. I ægte iværksætterånd begynder de at sælge knapceller fra et teenageværelse i det vestlige Sverige, noget der skulle vise sig at blive starten på en succeshistorie, der hidtil har varet i 30 år. I dag er Cebon moderselskab for GPBM Nordic, GPBM Italy og GPBM France.
GPBM er et delvist ejet datterselskab af GP Batteries Ltd Hong Kong med ansvar for markedsføring og distribution på de nordiske, franske og italienske markeder.
1964
Siden grundlæggelsen af Gold Peak Group i Tai Po, Hong Kong i 1964 har GP Batteries udviklet sig til en global batterileverandør. Deres innovative produkter har gjort det muligt at være førende på batteriområdet og konstant drive forskellige brancher fremad.
1986
Selskabet stiftes under navnet Cebon. De første batterier, man begynder at sælge, er knapceller, og på dette tidspunkt har man kun aktiviteter på det svenske marked.
1988
De første kontakter til Gold Peak Industries (GPI) i Hong Kong bliver etableret. GP Batteries bliver virksomhedens batterileverandør.
1995
Markedet for mobiltelefoner eksploderer og skaber en enorm efterspørgsel efter telefonbatterier og tilbehør. Selskabet ekspanderer og starter et datterselskab i Finland. Distributionsnetværk etableres på det norske og det danske marked. Omsætning ca. 70 millioner SEK.
1997
GP lancerer genopladelige batterier for første gang og verdens første batterioplader – GP Powerbank 1
2000
Batteriopladeren GP Powerbank ekspanderer kraftigt, GP Batteries etablerer sig mere og mere og regnes for en af de største batterileverandører i Norden. Datterselskaber startes op i Norge og Danmark, hvilket muliggør egen distribution i hele Norden. Omsætning ca. 100 millioner SEK.
2004
Digitalkameraets naturlig indtog i hjemmet skaber en endnu større efterspørgsel efter genopladelige batterier. Organisk vækst og opkøb af GPBM France, GP Batteries’ distributør på det franske marked. Omsætning ca. 280 millioner SEK.
2006
Opkøb af GPBM Italy, GP Batteries’ distributør på det italienske marked. Vi passerer milepælen for 100 medarbejdere i organisationen. Omsætning ca. 330 millioner SEK.
2014
Salget af vores bærbare opladere GP Powerbank blomstrer, og vi foretager yderligere investeringer i markedsføringskommunikation via digitale og traditionelle medier.
2017
GP introducerer GP Design og avancerer på belysningsområdet.